Word supporter

Oprechte aandacht draagt bij aan gezondheid jeugd

  • Algemeen
  • Veilig opgroeien
  • Nieuws

Bijna de helft van de jongeren (12-25 jaar) in Nederland durft niet te praten over ingrijpende jeugdervaringen. Ze zijn bang niet geloofd te worden of willen anderen niet tot last zijn. Veel volwassenen geven aan bereid te zijn steun te bieden aan kinderen en jongeren die dat nodig hebben. Zo'n 40% van de volwassenen die graag hulp wil bieden geeft echter aan niet te weten hoe. Deze cijfers komen naar voren uit onderzoek van de Gezonde Generatie, uitgevoerd door MarketResponse, onder 1600 Nederlanders.

In Nederland krijgt bijna de helft van de kinderen vóór hun 18de te maken met één of meerdere ingrijpende ervaringen, onder jongvolwassenen (18-25 jaar) ligt dit percentage zelfs op ruim 60%. Deze ervaringen kunnen in verschillende vormen in hun leven voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan het overlijden van een ouder, gepest worden, emotionele verwaarlozing, complexe scheiding van ouders, verslaving van een of beide ouders of opgroeien in armoede. Kinderen die een stapeling van ingrijpende ervaringen meemaken, hebben op latere leeftijd een verhoogd risico op psychische stoornissen zoals depressies, angststoornissen en verslaving, maar ook kanker, diabetes of obesitas.

Oprechte aandacht heeft effect

Uit het onderzoek van de Gezonde Generatie blijkt dat er veel bereidheid is onder volwassenen om steun te bieden aan kinderen en jongeren in hun omgeving. 40% geeft echter aan niet te weten hoe.

“Vaak weten mensen uit de omgeving niet hoe ze een jongere kunnen steunen die opgroeit met spanning en stress. Je hoeft echt niet de problemen op te lossen legt Mariëlle Dekker uit, directeur van de Augeo Foundation. “Oprechte aandacht kan jongeren beschermen tegen negatieve gevolgen van schadelijke stress. Dat vertellen wetenschap en ook ervaringsdeskundigen keer op keer. Blijf jezelf, geef een kind aandacht of steun op een manier die bij jou past. Dat kan een luisterend oor zijn, een compliment geven of even afleiding bieden door samen iets te ondernemen. De optelsom van deze kleine dingen kunnen een groot verschil maken en iedereen kan daar een rol in spelen, of je nu muziekleraar, voetbaltrainer of een goede buur bent.”

Muziek maken als energiebron

Dat meerdere volwassenen in het sociale netwerk van een jongere een rol kunnen spelen blijkt wel uit het verhaal van de nu 21-jarige Carlijn. “Ik heb veel nare ervaringen gehad in mijn leven, maar er zijn ook een hoop mensen geweest die heel steunend waren en door wie ik me gezien voelde. Het waren momenten van echte aandacht. Zo was er een muziekdocent die altijd in me heeft geloofd en me gestimuleerd heeft om muziek te blijven maken, die ben ik erg dankbaar. Het gaf me energie terug en mijn hart ging ervan aan.”

Stichting De Kindertelefoon onderstreept het belang van persoonlijke aandacht op basis van alle telefoontjes die zij van kinderen en jongeren binnen krijgen. Roline de Wilde, directeur Kindertelefoon en Alles Oké? Supportlijn: “Soms helpt het al als jongeren alleen even komen praten of hun verhaal kwijt kunnen. Ze hebben vaak behoefte aan een luisterend oor. Wanneer ze een volgende stap willen zetten, kunnen onze vrijwilligers daar ook over meedenken. Bijvoorbeeld door in gesprek te gaan over hoe en bij wie ze in hun omgeving terecht kunnen.”

Bijdragen aan de mentale en fysieke gezondheid van de jeugd

‘Wij kunnen als volwassenen bewust en onbewust een grote positieve invloed hebben op het welzijn van kinderen. Echte aandacht voor een kind of jongere die in een lastige situatie zit kan enorm helpen. Als je ongezonde stress helpt verminderen, dan heeft dat een groot effect op de mentale en fysieke gezondheid. Niet alleen nu maar voor de rest van het leven,” legt Mark Monsma, directeur van de Gezonde Generatie uit. “Daarom starten we als 22 gezondheidsfondsen, ondersteund door vermogens- en kindfondsen, de campagne ‘Offline Influencers’. Hiermee willen we mensen bewust maken van de kracht van aandacht. In het bijzonder voor kinderen en jongeren die ingrijpende jeugdervaringen meemaken. De campagne is vanaf 18 december te zien op TV, in de bioscoop en op social media.’

Gerelateerde berichten