Word supporter
Moeder en kind in de supermarkt bij de kassa om gezonde producten af te rekenen.

Onze voedselomgeving is ongezond

Overal om ons heen wordt ongezonde voeding aangeboden en gepromoot. Het is ongezond moeilijk om voor gezond eten en drinken te kiezen. Het is onze missie om alle kinderen te laten opgroeien in een gezonde voedselomgeving. Help jij ons mee?

Laatste nieuws

hoofdbeeld landingspagina voeding

NIEUW: Bekijk onze driedelige documentaireserie Op zoek naar Gezond

Waarom wordt ongezond eten en drinken eigenlijk zo veel gepromoot en verkocht terwijl het niet goed voor ons is? Dat vragen Renze Klamer, Hanna Verboom en Fidan Ekiz zich af. Zij willen hun kinderen een gezonde toekomst bieden maar merken dat dat heel lastig is. Ze zijn daarom een onderzoek gestart dat je hier kunt volgen. Herken je hun vragen en wat vind je van de antwoorden die ze krijgen? Ga jij ook mee op zoek naar gezond voedsel?

Ongezond voedingspatroon maakt ons ziek

We hebben allemaal eten en drinken nodig, elke dag. Gezonde voeding
is superbelangrijk voor ons en onze kinderen. Toch eten en drinken de meeste mensen te vaak ongezond. Door een ongezond voedingspatroon loop je meer risico op overgewicht en (chronische) ziekten.

Op dit moment hebben meer dan de helft van de volwassenen en één op de acht kinderen in Nederland overgewicht. Zij lopen, meer dan anderen, risico op hart- en vaatziekten, kanker, diabetes type 2, nierziekten of spijsverteringsziekten. Dit is een enorm gezondheidsprobleem. Jaarlijks gaan er bijna 13.000 mensen dood aan ziekten veroorzaakt door een ongezond voedingspatroon.

De helft van de mensen wil echt wel gezonder eten of drinken. Een derde van de mensen vindt het moeilijk om gezonder te eten en te drinken. Het lukt veel mensen dan ook niet. Waarom is het toch zo moeilijk om gezond te eten en te drinken?

Onze voedselomgeving is ongezond

Overal om ons heen, in de supermarkt, op straat, op plaatsen waar vaak kinderen komen, wordt veel ongezond eten en drinken aangeboden en gepromoot. Ook op televisie en social media zie je veel fastfood, snoep, frisdranken en snacks voorbij komen.

Bijna 80% van het voedingsaanbod van supermarkten is ongezond. De voedingsmiddelenindustrie besteedt jaarlijks zo’n 1,6 miljard euro aan reclame en promotie, waarvan circa 80% aan ongezonde voeding. Vreemd genoeg is gezonde voeding de afgelopen jaren duurder geworden dan ongezonde voeding. Het lijkt wel of het de bedoeling is dat we vooral ongezond eten en drinken.

Dat is niet alleen schadelijk voor ons, maar ook vooral voor onze kinderen. Op vrijwel alle plekken waar zij elke dag komen, wordt ongezonde voeding aangeboden. Kinderen kunnen daardoor denken dat ongezond eten en drinken normaal is. Maar dat is toch niet normaal?

ongezonde voedselomgeving

13.000

mensen sterven jaarlijks in Nederland als gevolg van een ongezond voedingspatroon

6 miljard

kost ongezonde voeding ons jaarlijks aan zorgkosten

1 op de 8

Nederlandse kinderen tot 18 jaar heeft overgewicht

Wat is er nodig?

Het is onze missie om onze voedselomgeving gezond te maken. Wij willen dat de keuze voor gezonde voeding goedkoper, makkelijker en aantrekkelijker wordt. In een ideale wereld:

  • worden kinderen tot 18 jaar niet meer verleid met marketing voor ongezonde voeding
  • is gezonde voeding goedkoper dan ongezonde voeding
  • wordt overal waar veel kinderen komen vooral gezond eten en drinken aangeboden
  • verwerken voedselfabrikanten minder suiker, zout en verzadigde vetten in hun producten

Dat kunnen we niet alleen! Als we met zijn allen duidelijk maken dat we een gezonde voedselomgeving willen, zullen de Tweede Kamer en het kabinet niet meer om ons heen kunnen. Zo geven we onze kinderen en komende generaties een betere kans op een langer en gezonder leven.

jongetje eet met plezier van een brod met groente

80%

van het voedingsaanbod in de supermarkt is ongezond

1,6 miljard

wordt jaarlijks door de voedingsmiddelenindustrie besteed aan reclame en promotie

80%

van de folderaanbiedingen van supermarkten is ongezond

Wat zeggen wetenschappers hierover?

Wetenschappers en artsen doen in Nederland en daarbuiten onderzoek naar de effecten van een ongezonde voedselomgeving. Bekijk hieronder bijdragen van Jaap Seidell, Liesbeth van Rossum en Felix Kreier,

88%

van de Nederlanders vindt dat gezond eten en drinken goedkoper moet worden, bijvoorbeeld door subsidies of belastingverlaging

70%

van de Nederlanders vindt het belangrijk dat er minder reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen komt

86%

van de Nederlanders vindt het belangrijk dat er een groot aanbod van gezonde voeding is op plaatsen waar veel kinderen komen

Moeder met zoontje in winkelwagentje doen boodschappen

Feiten over voeding en voedselomgeving

  • Gezond eten en drinken is moeilijk

    De meeste mensen eten en drinken niet volledig volgens de Schijf van Vijf. De helft van de mensen wil wel gezonder eten. Een derde vindt het moeilijk om gezonder te eten.

  • Ziekten

    Ongezonde voeding verhoogt het risico op overgewicht, hart- en vaatziekten, kanker, diabetes type 2, nierziekten en spijsverteringsziekten. Bijna 13.000 mensen gaan jaarlijks dood door ziekten veroorzaakt door een ongezond voedingspatroon. Dat is vergelijkbaar met alle inwoners van gemeenten als Texel, Blaricum of Woudenberg. Elk jaar weer. Daarmee staat een ongezond voedingspatroon op de tweede plaats van vermijdbare doodsoorzaken in Nederland.

  • Overgewicht

    De helft van de volwassenen in Nederland heeft overgewicht. In 1990 was dat nog 1 op de 3 volwassenen. Als we niks doen, wordt dat in 2040 bijna 2 op de 3. Ook heeft 1 op de 8 kinderen overgewicht.
    Overgewicht is een lastig probleem omdat het voor veel mensen niet gemakkelijk is om weer op een gezond gewicht te komen. Als de voedselomgeving ongezond blijft, maken we het alleen maar moeilijker voor mensen met overgewicht.

  • Zorgkosten

    Ongezonde voeding kost ons jaarlijks 6 miljard euro aan zorgkosten. Dat komt omdat een ongezond voedingspatroon het risico verhoogt op overgewicht, hart- en vaatziekten, kanker, diabetes type 2, nierziekten en spijsverteringsziekten. Dit is niet alleen erg voor mensen die het overkomt, maar ook voor hun omgeving.

  • Kindermarketing

    De voedingsmiddelenindustrie besteedt jaarlijks zo’n 1,6 miljard euro aan reclame en promotie, waarvan circa 80% aan ongezonde voeding. Kinderen worden iedere dag verleid tot ongezond eten en drinken. Dat is juist voor hen schadelijk, want zo krijgen ze het idee dat ongezond eten en drinken normaal is.
    70% van de volwassenen wil minder reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen.

  • Supermarkten

    Bijna 70% van ons dagelijks eten en drinken kopen we in de supermarkt. Bijna 80% van het voedingsaanbod in supermarkten is ongezond. Bijna 80% van de folderaanbiedingen van supermarkten gaat over ongezonde voeding.

  • Prijs

    Gezonde voeding is de afgelopen jaren duurder geworden dan ongezonde voeding.
    88% van de volwassenen vindt het belangrijk dat gezonde voeding goedkoper wordt door subsidie of verlaging van belasting.

  • Samenstelling voeding

    Bewerkte voedingsmiddelen bevatten vaak veel suiker, zout en/of verzadigd vet. 80% van de Nederlanders vindt het belangrijk dat bewerkt eten en drinken gezonder wordt gemaakt.

Wat jij kan doen

Help ons mee door ons te volgen op de socials en website. Like en share de berichten en stuur ons:

  • foto’s van reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen en vertel wat je ervan vindt
  • leuke voorbeelden van hoe een school, sportvereniging of anderen in je omgeving meer gezonde voeding aanbieden
  • wat jij hebt meegemaakt, gelezen, gezien of gehoord waardoor je gezonde voeding belangrijk vindt.

Wil je ons mailen? Stuur dan je bericht naar alliantievoeding@gezondheidsfondsen.nl

Wie zijn wij?

De Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie werkt samen met het Diabetes Fonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting, de Nierstichting en met UNICEF Nederland, de gemeente Amsterdam en JOGG aan een gezondere voedselomgeving, vooral voor kinderen. Wij doen dat binnen de Gezonde Generatie, een unieke samenwerking van 22 gezondheidsfondsen met als missie dat de Nederlandse jeugd in 2040 de gezondste is. Dat doen we op twee manieren:

  • we stimuleren de overheid om effectieve wettelijke maatregelen in te voeren die onze voedselomgeving gezonder maken.
  • we inspireren en overtuigen publiek, maatschappelijke organisaties en bedrijven van de noodzaak van een gezonde voedselomgeving. Dat doen we door bewustwording, samenwerking en positieve acties.
gezonde voeding in bakjes

Veel gestelde vragen

  • Wat is de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie?

    De Alliantie is een samenwerkingsverband dat op 13 oktober 2020 is opgericht door Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting, in samenwerking met gemeente Amsterdam, JOGG en UNICEF Nederland. Wij zijn onderdeel van Gezonde Generatie, een programma van de Samenwerkende Gezondheidsfondsen (SGF). Gezonde Generatie wil de Nederlandse jeugd in 2040 de gezondste ter wereld te maken.

  • Wat willen jullie bereiken?

    We willen dat de Nederlandse jeugd in 2040 een gezond voedingspatroon heeft en leeft in een gezonde voedselomgeving, waarin gezond eten en drinken de norm is. Wij stimuleren regelgeving die in elk geval de voedselomgeving van kinderen gezonder maakt. We willen:
    - dat gezonde voeding goedkoper is dan ongezonde voeding
    - marketing van ongezonde voeding gericht op kinderen tot 18 jaar verbieden
    - dat alle omgevingen waar veel kinderen komen vooral gezond eten en drinken aanbieden
    - een meer ambitieuze productverbeteringsaanpak waarin minder suiker, zout en verzadigd vet wordt toegevoegd aan producten

  • Op wie richten jullie je?

    Vooral op de overheid, de voedingsbranche en het maatschappelijk middenveld. Onze overheid zet vooral in op voorlichting/educatie van gezonde leefstijl, maar pakt de ongezonde voedselomgeving onvoldoende aan. De voedingsbranche moet veel gezondere producten leveren en geen reclame voor ongezonde voeding meer op kinderen richten. Vooral willen we dat scholen, sportkantines en andere plekken waar veel kinderen komen, gezonde voedselomgevingen worden. Daarbij is ieders hulp welkom.

Contact

Wil je ons een vraag stellen of jouw ervaringen met een (on)gezonde voedselomgeving doorgeven? Stuur ons dan een mailbericht.

alliantievoeding@gezondheidsfondsen.nl
Diena Halbertsma voorzitter Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie

Diena Halbertsma

Voorzitter Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie