Ruim 11.000 handtekeningen voor gezondere supermarkt
02 september 2025
Aan de start van het nieuwe schooljaar heeft de Gezonde Generatie de ouderbrief aangeboden aan supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Lidl en PLUS. Ruim 11.000 mensen ondertekenden eerder dit jaar de brief waarin ouders hun zorgen uitten over de gezondheid van kinderen. Kinderen verdienen een gezonde toekomst en daarbij horen supermarkten die minder verleiden tot de aankoop van ongezond eten en drinken. De huidige supermarkt staat bomvol ongezond voedsel: bijna 80% van het assortiment is ongezond en 83% van de (folder)aanbiedingen is voor ongezonde producten. Om supermarkten te inspireren, ontvingen zij bij de overhandiging een fictieve ‘100% gezond folder’ geheel in eigen huisstijl, met daarin alleen maar aanbiedingen op gezonde producten.
11.300 mensen tekenden in het voorjaar de ouderbrief, gericht aan supermarkten, waarin zij supermarkten vragen om gezond eten en drinken makkelijker te maken door:
Jongeren zijn extra kwetsbaar. Voor hen speelt de schoolomgeving een belangrijke rol: de vestiging van supermarkten dichtbij scholen is een verdienmodel geworden. In de afgelopen tien jaar is het aantal supermarkten rondom scholen met een kwart toegenomen. Scholieren die tijdens een tussenuur of de middagpauze naar de supermarkt gaan worden vooral verleid door ongezonde snacks en drankjes.
Diena Halbertsma, woordvoerder van de Gezonde Generatie: “Wij willen dat onze kinderen gezond kunnen opgroeien. Daarvoor is een gezonde supermarkt noodzakelijk. Uit de Superlijst 2024 blijkt dat een aantal supermarkten wel degelijk stappen zetten, echter nog onvoldoende om mensen ook echt te helpen naar een gezonde keuze. De overheid moet er alles aan doen om supermarkten te helpen, zodat er een gelijk speelveld ontstaat. In samenwerking met supermarkten wordt er door het Ministerie van VWS gewerkt aan een monitor op het verkoopaandeel Schijf van Vijf. Met goede doelstellingen kunnen vervolgens supermarkten hun assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting daadwerkelijk gezonder maken. Zonder een wettelijke aanpak beloont de marktwerking vooral de supermarkten die achterblijven op het gebied van gezondheid.”
Het overgrote deel (70%) van wat we eten en drinken kopen we in de supermarkt. Daarom is het zo belangrijk dat supermarkten het makkelijker maken om gezonde aankopen te doen. Ongezond eten en drinken verhoogt het risico op overgewicht, en daarmee ook op hart- en vaatziekten, kanker, diabetes type 2, nierschade en maag-, darm en leverziekten. 1 op de 7 Nederlandse kinderen heeft overgewicht of obesitas en de helft van de volwassenen is te zwaar.