Word supporter

Stop kindermarketing voor ongezond eten en drinken

Twee derde van de Nederlanders (67%) vindt dat de voedingsmiddelenindustrie geen reclame mag maken voor ongezond eten en drinken als dit ten koste gaat van de gezondheid van kinderen. Dit blijkt uit onderzoek van MarketResponse, in opdracht van De Gezonde Generatie. Vandaag lanceren wij onze nieuwe campagne ‘Stop kindermarketing’, die moet bijdragen aan een wet tegen de continue stroom aan reclame gericht op kinderen (0-18 jaar). De voedingsmiddelenindustrie besteedt jaarlijks 1,6 miljard euro aan reclame, 80% daarvan is voor ongezond eten en drinken. Niet zonder gevolgen, al die reclame beïnvloedt onze eetvoorkeur, waardoor we steeds ongezonder gaan eten. Kinderen zijn extra kwetsbaar, omdat hun hersenen nog niet volledig volgroeid zijn, waardoor ze extra vatbaar zijn voor slimme marketingtechnieken. Ongezond eten en drinken verhoogt het risico op overgewicht en daarmee het risico om ziek te worden.

Kindermarketing is één van de verschijnselen in de huidige maatschappij die we normaal zijn gaan vinden. Gedreven door winst, verleiden bedrijven ons overal, de hele dag door, tot ongezonde keuzes. De voedingsmiddelenindustrie zet elk jaar 1,6 miljard euro in om ons te verleiden. De continue stroom aan reclame bereikt niet alleen volwassenen, maar is soms ook specifiek gericht op kinderen. Kinderen zijn extreem vatbaar voor de invloed van influencers, social media, kleurrijke verpakkingen en slimme marketingtechnieken, zoals populaire figuren.

67% van de Nederlanders vindt dat de voedingsmiddelenindustrie geen reclame meer zou mogen maken voor ongezond eten en drinken, ten koste van de gezondheid van onze kinderen. Uit het onderzoek blijkt ook dat de meeste Nederlanders (62%) willen dat de nieuwe regering maatregelen gaat nemen om te voorkomen dat reclame voor ongezond eten en drinken kinderen (0-18 jaar) nog bereikt.

“Kinderen zijn extra kwetsbaar voor reclame. Hierdoor eten steeds meer kinderen ongezond. De marketing en de beschikbaarheid van ongezond voedsel is zo dominant dat we eigenlijk bijna geen keuze hebben. Geleidelijk aan zie je dat kinderen, op een veel jongere leeftijd dan vroeger, allerlei chronische welvaartziekten krijgen. Ongezond eten en drinken verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, kanker, diabetes type 2, maag-, darm-, leverziekte en nierschade,” aldus voedingswetenschapper Jaap Seidell.

Diena Halbertsma, voorzitter van De Gezonde Generatie: “1 op de 7 kinderen heeft overgewicht en de helft van de volwassenen is te zwaar. Terwijl kinderartsen ons regelmatig waarschuwen voor deze zorgwekkende ontwikkeling, investeren fabrikanten, retailers, fastfoodketens elk jaar 1,6 miljard euro in de promotie van vooral ongezonde producten. Al dat ongezond eten maakt ons ziek. Wij hopen dat de overheid zich echt hard gaat maken voor strenge wetgeving, zodat kinderen kunnen opgroeien in een omgeving vrij van marketing voor ongezond voedsel.” 

Nieuwe campagne

De nieuwe campagne ‘Stop kindermarketing’ moet bewustwording creëren over de continue verleiding tot ongezond voedsel en daarnaast bijdragen aan een wet die een einde maakt aan reclame voor ongezond eten en drinken die kinderen (0-18 jaar) bereikt. Ieder kind heeft het recht om gezond op te groeien, daarom roept De Gezonde Generatie iedereen op: Teken de oproep, zodat we er samen voor zorgen dat gezondheid van onze kinderen weer op 1 wordt gezet.

Over De Gezonde Generatie

Het Diabetes Fonds, de Hartstichting, MDL Fonds en de Nierstichting werken binnen De Gezonde Generatie aan een samenleving waarin gezond eten en drinken de norm is. Ons doel is dat ieder kind kan opgroeien in een gezonde voedselomgeving. De Gezonde Generatie is een initiatief van 23 samenwerkende gezondheidsfondsen die samen investeren in de gezondheid van toekomstige generaties. Meer informatie vind je op www.gezondegeneratie.nl.

Gerelateerde berichten