Zo ziet dat eruit door de ogen van kinderen…
09 december 2025
9 december, Amersfoort - Buiten het zicht van volwassenen, worden kinderen de hele dag door verleid tot ongezonde keuzes. De nieuwe video van De Gezonde Generatie laat zien hoe dat eruitziet door de ogen van kinderen: kinderen worden bestookt door een overvloed aan reclame online, via influencers, in games en op straat. Kinderen zijn extreem vatbaar voor reclame. Hun brein is niet gemaakt voor de continue stroom aan eten en reclame voor eten, omdat het nog geen afgewogen keuzes kan maken. De voedingsmiddelenindustrie besteedt elk jaar 1,6 miljard euro aan reclame voor eten en drinken, 80% daarvan is voor ongezond. Een ongezonde omgeving vergroot hun kans op overgewicht en obesitas. Kinderartsen signaleren een alarmerende stijging van het aantal kinderen (0-18 jaar) met obesitas en ernstige obesitas en roepen de politie op om reclame voor ongezond eten en drinken gericht op kinderen aan banden te leggen.
Kinderen groeien op in een wereld vol verleidingen en waar ongezond eten de makkelijke keuze is. Voor volwassenen is het al moeilijk om ongezonde reclames te weerstaan, kinderen zijn kansloos. Felix Kreier, kinderarts en onderzoeker op het gebied van obesitas: “Een kinderbrein is er niet voor gemaakt dat er altijd eten is. Kinderbreinen zijn er al helemaal niet voor gemaakt om van ’s ochtends tot ’s avonds laat bestookt te worden met reclame. Kinderen zijn extra kwetsbaar voor reclame en eten en drinken hierdoor steeds ongezonder.
Kinderartsen signaleren een forse toename van kinderen (< 18 jaar) met obesitas en ernstige obesitas. Hun spreekuren lopen vol met jonge kinderen met vervette levers, gewrichtsklachten en diabetes type 2. “Ongezond eten en drinken vergroot hun kans op overgewicht en obesitas aanzienlijk en daarmee het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, kanker, maag-, darm-, leverziekten en nierschade,” aldus Felix Kreier.
Kindermarketing is één van de verschijnselen in de huidige maatschappij die we normaal zijn gaan vinden. Door winst gedreven, stuurt de voedingsmiddelindustrie ons altijd en overal tot ongezonde aankopen. Met de ontwikkeling van de video hoopt De Gezonde Generatie politici, beleidsmakers, ambtenaren, influencers, reclamebureaus en voedingsmiddelenindustrie bewust te maken van het effect van al die reclames.
Samen met de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK) roepen wij politiek Den Haag op tot een stevig preventiebeleid en om vaart te maken met de wet die reclame voor ongezond eten en drinken gericht op kinderen verbiedt.
Teken onze oproep via: gezondegeneratie.nl/teken
Bekijk hieronder de video: