Word supporter
Jongetje achter beeldscherm

Onderzoek toont aan: industrie negeert afspraken kindermarketing ongezonde voeding. Verbod ongezonde kindermarketing helpt wel.

  • Gezonde voedselomgeving
  • Nieuws

18 april 2023 – Een deze week in opdracht van het ministerie van VWS uitgebracht rapport van onderzoeksbureau Panteia toont aan dat kinderen en jongeren ondanks afspraken over kindermarketing nog veel reclame voor frisdrank, snoep en fastfood zien. Het maakt opnieuw duidelijk dat de huidige Reclame Code die reclames voor ongezond eten en drinken gericht op jongere kinderen verbiedt, onvoldoende effect heeft.

๐—ž๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—บ๐—ฎ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐˜๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ถ๐˜€ ๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—น

Kinderen zien ongezonde productreclames op allerlei plaatsen zoals op het sportveld, bij het bekijken van amusementsprogrammaโ€™s voor kinderen op televisie, websites en gesponsorde social media posts op TikTok en Instagram. Ook influencers maken steeds meer betaalde reclame voor voedingsmiddelen, die vaak voor kinderen niet eens te herkennen zijn als reclame.

๐Ÿณ๐Ÿฑ% ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ฒ๐—ฑ๐˜€๐—ฒ๐—น๐—บ๐—ฎ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐˜๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ถ๐˜€ ๐—ผ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐˜‡๐—ผ๐—ป๐—ฑ

In een tweede, gelijktijdig uitgebracht rapport onderzocht Panteia de marketinguitgaven van de Nederlandse voedselindustrie aan ongezonde voeding. Ruim driekwart van al het marketinggeld gaat naar ongezonde voedingsproducten. De bruto mediabestedingen aan reclame via massamedia en sponsoring liepen de afgelopen 5 jaar op van 1,4 miljard tot 1,8 miljard per jaar. Deze cijfers zijn vermoedelijk nog wat hoger omdat betaalde inzet van influencers op social media niet is meegeteld.

๐—ฃ๐—ฎ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐˜ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—บ๐—ฎ๐—ฎ๐˜๐—ฟ๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ป

De Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG) pleit daarom voor een algeheel verbod op kindermarketing voor ongezonde voeding. Zoals Panteia aangeeft, verwacht de alliantie de meeste effecten van een combinatie van maatregelen, zoals het afschaffen van BTW op gezonde voeding, het invoeren van een slimme suikertaks op suikerrijke producten en het verlagen van de hoeveelheden zout, suiker en ongezond vet in bewerkte voedingsmiddelen.

๐—ฆ๐—ป๐—ฒ๐—น๐—น๐—ฒ ๐—ถ๐—ป๐˜ƒ๐—ผ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ด๐—ฟ๐—ผ๐—ผ๐˜ ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด

De AVGG is verheugd dat de staatssecretaris in zijn brief aan de Tweede Kamer vandaag beide rapporten serieus mee wil laten wegen in zijn voorstellen over het beperken van ongezonde voedselmarketing. Een snel besluit om te beginnen met een algeheel verbod op kindermarketing van ongezonde voeding zou een mooi begin zijn om kinderen beter te beschermen tegen de ongewenste invloed van deze marketing.

Het Panteia-rapport vind je hierย 

Gerelateerde berichten